torsdag 21 augusti 2008

Snart bär det av med husvagn igen...

Imorgon packar Carro och jag in hundarna(Hejja & Ash) i bilen och hakar på husvagnen och drar till Västerås och bruks SM!! Hoppas vädret blir ok för det är så drygt med blöta hundar i vagnen...
I veckan har vi tränat lite lydnad samt ett pass uppletande. Lydnaden går framåt och jag måste ta tag i lite nya moment för att inte harva sönder dom som nu funkar bra på den nivå som vi är just nu. Hejja har gått in i en ny fas och lite lämnat den där "funderar-fasen" och är nu i en fas där man slänger sig in eller över saker som kanske kan ge en belöning i form av favvobollen.... Att hoppa ett hinder utan att jag bett om det ger faktiskt ingen belöning....:0/ Klart hon får skutta omkring och busa men jag tror att risken för tjuvstarter på tävlingen minskar om man inte belönar henne för att hon drar iväg och hoppar. Nu fixar hon A-hindret bra och även det långa balanshindret.(heter säkert inte så i agilityvärlden) Nu kan man ju tror att vi tränar agility men jag bygger henne lite för stegen som vi nu endast kör på låg höjd och där vi försöker få ner tempot.
Uppletandet igår var svårt märkte vi efter att alla hundar hade problem på nåt sätt. Knappt någon vind och riktigt fuktigt gjorde att vittringen låg lågt och stilla. Vi hade gjort en smal korridor och Hejja for omkring som en galning men det positiva med henne är i alla fall att hon inte ger upp!
Återkommer efter helgen med förhoppningsvis många bilder på riesenschnauzer som tar sig upp på pallen!!.....;0) Kan ju bli en och annan schäfer eller malle som kör skydd också...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra, du köpte min teori om taskiga väderförhållanden i uppletandet ;o)Faktum är att det faktiskt kan påverka en hel del... sen kanske inte det var hela sanningen med alla hundar, he, he...

Anonym sa...

Balansbom heter det!

Jag tror Hejja skulle vara en superagilityhund med tanke på sin smidiga storlek och härliga attityd.